resantillbaka

Alla inlägg under augusti 2011

Av Josefin - 30 augusti 2011 13:10

igår fick jag trevligt besök utav Mari som jag inte har träffat sen studenten, så de va super kul :)


annars idag är det en lugn dag, jag brukar alltid be mamma väcka mig på morgonen senast kl 10 annars får jag ont i tyggen om jag ligger längre, men morsan hade åkt till mormor på morgonen så pappa visste inte att jag brukar bli väckt så vakna runt halv 12 idag.

så rygger bråkar med mig just nu men inte lätt för pappa att veta heller han som alltid jobbat annars förmiddagarna. 

jag får ta en tablett o hoppas att det blit bättre i alla fall =) 


urch va lätt det är o vara negativ igentligen,

har tänkt på de nu de senaste. 

man säger nästan alltid när man har ont el när något går dåligt el mår dåligt men hur ofta säger man hur bra jag mår idag? 

det tar mer energi på att  vara negativ än positiv tycker jag. 

sen finns de dem som inte har det så lätt och kan inte alltid tänka positivt.


jag har märkt på mig själv att jag klagar mer nu än förut på att ont i tyggen ex el  hucvud, nacke eller vad de nu kan vara, vilket är konstigt då smärtan överallt va mkt mkt värre förut. 

jag vet inte vfr de är så faktiskt?  


lite konstiga saker jag tänker på ibland bara =) 

kraaam <3 


här är en bild på mig o min syster dotter jennifer :)


 

Av Josefin - 28 augusti 2011 21:40

i dag firar jag och tommy 1 års förlovning =) men vi fira den igår då vi tyckte det va skulle vara mysigare att gå ut o äta o kolla på bio på en lördag så, så fick de bli.

var mysigt o vi kolla på filmen försvunnen, den va allt bra faktiskt.


tyvärr fick jag lida för att vi va ute igår som jag visste,

har spydd o mått pytom hela dagen :( även ögonen har gjort riktigt ont idag o har inte kunnat se alls riktigt :(


det är ngt som jag tycker är skit tråkigt, så fort jag gör ngt som typ stan el åker bort blir jag alltid dålig dagen efter. så tråkigt att göra något då när man vet hur dagen efter kommer se ut är ju nästan som bakfylla.

men jag tyckte det va värt de :P


mina svärföräldrar hade tittat på tv i morse o sett en hockeyspelare som oxå hade fått en stroke o han berätta att han har oxå dubbelseende o mår illa oxch är ofta yr och så och även detta jag berätta nu om att må dåligt dagen efter man har gjort ngt, det känns skönt ochh veta att man inte är ensam om att känna så, att det är normalt för "detta"


hjärnan får koncentrera sig så himla mkt när jag gör något de är därför man får ta skiten dagen efter, men de är totalt värt de, för sitter jag hemma hela dagarna o gräver ner mig blir det bara värre. 


dags att kolla tv kraaaamm 


Av Josefin - 26 augusti 2011 21:40

ja nu är det fredagskväll o jag sitter hos älsk :)

varit en blandat dag idag med huvudvärk osv men mer bra än dålig då de blev en snabbis till stan för att köpa byxor som var behövligt var 3 betala för 2 på cubus :) men blev otroligt trött på att byta om hela tiden o synen va dålig så såg intwe riktigt färgen på jeansen så jag hoppas de,m blir bra...


hela förra veckan mådde jag illa hela tiden så jag knappt våga röra mig.

innan har jag bara mått illa när jag åker bil o har spytt ngr gånger av de.

men i fredags spydde jag på morgonen o mådde inte alls fräch fick även extrem huvudvärk, så jaf ringde sahlgrenska vilket jag ska när jag undrar ngt om proppen, dem sa att jag skulle åka in till akuten direkt.


då slog mitt hjärta fort detta va ju precis så all denna skit starta.

vi åkte in dem tog prover som tog dem en hel timme bara för aft få lite blod o de gjorde riktigt ont vilket de aldrig har gjort förut.

blev även röntgen.

har inte riktigt koll på tiden men efter lång väntan vissa de sig att jag har överansträngt mig :( o ja som tycker jag gör ingenting på dagarna..

va skönt att höra att det bara va de, han sa även att jag är känsligare än alla andra därför jag får så lätt huvudvärk.

jag fick illamående tabletter o dem har hjälpt oftast.


men nu är allt bättre o mår inte lika mkt illa fast de beror nog på aatt jag har tagit de lite lugnare..


dags att sova natti natt


bild på våran fina lilla tok <3


 


Av Josefin - 25 augusti 2011 21:28

ja nu är det en väldigt trött Josefin som skriver :)

har varit en lång dag kan man säga då vi först (jag, mamma, linda o flisan) åkte till kristina för att hälsa på lite, va mkt trevligt.

sen är det ju sjukt mkt väg arbete på vägen från o till trollhättan o så lyckas syrran köra på en sån här orange gul sak som dem använder vet ej vad de heter så vi fick stanna vid norra björke då vattenskyblev otroligt ddet på bilen släpa i backen sen börja bilen koka. 

så då fick pappa komma med kärra o så men där satt vi o vänra i ca 2 timmar, inte lätt med en bebis med sig och jag blev otroligt trött, brukar ju annars sova på dagen.

sen självklart skulle ju ryggen bråka med mig så blev mkt in o ur bilen. 

kl halv 10 åkte vi i morse o ca 6 va vi hemma, låter ju inte alls länge vet men var det för mig.


tror alla blev tröttna då man inte är på bästa humör när ngt sånt här händer hehe :)


tänkte skriva om att jag fick åka in till akuten i fredag men gör det i morgon så inlägget inte blir för långt o är väldiggt trött så blir nog att lägga sig o kolla lite vänner snart :)


KRAM så länge <3<3

Av Josefin - 23 augusti 2011 12:10

på många agar hade jag faktiskt en riktigt bra dag igår, ded va första gången sen detta hände att jag inte behövde ta en enda värktablett fören sent på kvällen.

det kändes underbart att ha en dag utan vakna med världens värk och det hållde i sig ett tag :) 

dettz kan bero på att jag visste att vi skulle åka till stan och köpa en liten 22 tums tv till mig som jag kan ha på mitt rum, ofta har jag svårt att somna på kvällarna och hatar att sitta själv i vardagsrummet o kolla tv.

så tommy var super snäll att låna ut pengar tills jag får mina på fredag :)

sen var det skoj att bara gå runt att kika på saker, köpte en jätte fin förvaringslåda och självklart hockeypulver på rusta :P 

tyvärr blev jag bra trött o la mig på soffan nästan direkt.


idag är det lite sämre men bättre än tidigare i veckan så de är super skönt än så länge är det ryggen som sviker lite. 


idag är det föresten första dagen jag är själv hemma sen jag kom hem, känns super skönt faktiskt tycker synd om mamma som fick ta en vecka mer ledigt, hon har ju inte fått någon direkt semester i år.

jag tänka mig att de har varit kämpigt att hjälpa mig med allt hehe :)


token gjorde mig sällskap i morse oxå =) <3<3


   g                                          

Av Josefin - 21 augusti 2011 21:07

tack vare proppen har även min syn försämrats som jag nog redan har nämt.

så nu går jag med en lapp för ögat, tyvärr en svart lapp så har fått hört att man ser ut som en pirat hah de är väl bara att ta de med skratt :) 

utan lappen ser jag dubbelt så då blir de bra snurrigt hehe, 

jag försöker variera mellan ögonen men tyvärr är höger ögat väldigt dåligt då allt är suddigt och ser färger v äldigt dåligt, så använder mest vänsterögat.


nu är det en hel månad sen detta hände och varje dag är olika, jag kan nästan aldrig planera i förväg om jag ska göra ngt då jag aldrig vet hur min dag kommer att bli.

vissa dagar kan ryggen svika mig eller huvudet då huvudvärken  kan vara så stark så de ända jag hör är dunkande nästan som hjärtslag.

dessa dagar blir de tyvärr sova dagar,skit dagar helt enkelt då de mesta sviker mig även händerna som ex hälla upp mjölk vill oftast inte dessa dagar men det beror nog på att då är jag på så dålig humör att allt sviker mig tack vare de oxå.


men varje dag går framåt, jag har äntligen kunnat flytta upp till min säng då jag har sovit på en madrass på golvet förut, min säng var för mjuk för min rygg. 

jag och mamma tog kontakt med en sjukgymnast för ca 3 veckor sedan som jag har gått oss 1 gång i veckan som verkligen har hjälpt. 

han drar i hela nacken och jag får ryggmassage, detta låter ju gö gött men kan säga att detta gör verkigen ont, inte skönt alls men de hjälper mig verkligen.

så ryggen blir bättre för varje dag:)


nu har jag bara en sak kvar att klaga på innan denna blogg blir en depressionsblogg, de är min kondis, den har blivit löjlig dålig.

dem söger att de är normalt att de inte är allt konstigt efter vad min kropp har gått igenom.

jag går ut o går med stavar minst 1 gång per dag men efter 1-2 km är jag helt slut och får gå in o lögga mig efteråt. 


men varje dag blir bättre och jag får nog hoppa till nu tid i min blogg då jag kommer blogga om min dag, jag tror jag har berättat det mesta men jag kommer på saker hela tiden så kan bli att jag hoppar ibland men de får ni leva med =)


kraam så länge <3


här kommer en underbar go bild på flisan (som är min systerdotter) som va den ända bilden mamma hade på sin dator så fick bli den hah :)

 

Av Josefin - 18 augusti 2011 20:30

jag glömmer saker hela tiden att skriva märker jag som jag kommer på i efterhand jaja de får vara så :P


så nu äter jag något som heter waran som är blodförtunnande, så nu i början har jag fått gå o ta blodprover 2 gånger i veckan så dem kan se hur många warantabletter jag ska ta varje dag, men när mina värden har kommit mer i balans så får jag inte gå lika ofta som skönt är. 

av waranet blir jag väldigt sömning o trött så de är tur man ska ta de på kvällen. den kan även orsaka klåda, håravfall, diarre, de är dem jag kommer på just nu, som tur är jag inte råkat ut för ngt av dessa. och får även inte dricka alkohol,

detta ska jag äta minst 2 år.


utöver waran så är det starka värktabletter som gäller flera gånger per dag tyvärr . 

att bara kunna se på ett öga störde mig inte så mkt i början, jag ville bara att kraften i mina armar skulle komma tillbaka, o vill fortfarande, det är ju dem som har gjort att jag inte klarar mig själv. 

att behöva ropa på någon vad man än ville är hemskt, att känna sig så hjälplös som 19 åring ja jag kommer inte ens på något bra ord för de.


det jobbigaste hitills känslomässigt va nog på sjukhuset när tommy skulle sova över o jag behövde duscha, jag fick sitta på en stol medans att fick duscha mig, ens kille ska inte behöva göra detta i så ung ålder.

jag kände mig besvärlig, som ett nervrak, jag satt o hängde o bara stirra rakt fram i väggen, för första gången så kände jag mig sjuk.  


hjälp med dusch behövs fortfarande men sker nu mest av mamma. 


detär högerhanden som är värst den kunde jag inte ens lyfta första veckan då vänsterarmen kunde jag lyfta men hade ingen direkt styrka i den.

plötsligt kan jag inte göra de saker som alla gör varje dag med sina händer, sånt man alltid har tagit för givet.

jag har märkt nu hur mkt vi använder våra armar hur mkt vi använder dessa muskler. 

utan våra armar är vi verkligen hjälplösa, jag ska vara glad att jag ens har armar men när dem är kraftlösa känns de som man inte har några. 


jag skulle kunna rabla upp massor sakor som har varit och är svårt i vardagen pch utmanningarna med mitt största hinder sen jag kom hem som är armarna men jag tror ni kan räkna ut resten vad jag kan göra o inte göra. 


det gäller helt enkelt att hitta sina sätt så de funkar. 

jag har ju då svårt att ta deorant eftersom jag inte får upp armarna, men då har jag kommit på att vi har ju små krokar i badrummet,  jag slänger upp armen på dessa krokar med hjälp så jag kan ta deo med andra armen o sen byter. 

jag måste hitta mina små knep att klara mig själv o alltid vara positiv att jag ska klara de utan hjälp. 

detta tror jag har gjort att styrkan i mina qrmar idag är mkt starkare än förut. 


detta är en bild jag tog med min kamera i julas :)


 

Av Josefin - 17 augusti 2011 21:01

jag kom på att jag har inte berättat än orsaken till proppen! 

tro de eller ej var de mina p-piller som är den stora orsaken.

jag käka den vanligaste sorten (treonetta)eller hur de stavas.

detta gör mig faktiskt lite arg, visst de kan man ju inte veta att dem skulle orsaka detta, men har käkat dem i 4 år och nu händer de? jaja.


Dagen jag fick komma hem va självklart en lycklig dag, så mkt jag prata på vägen hem har inte mamma o pappa hört mig prata på länge kan jag tro, och sen stanna vi på bögens o åt o de va faktiskt första gången jag åt nästan upp min mat på hela veckan.

maten på sjukhuset var säkert jätte go o bra men jag kunde verkligen inte äta, både inte ville o hade energi till. jag åt hellre jordgubbarna o godiset jag hade fått.


hela min första kväll hemma va bra, men sen kom natten!! den va hemsk, jag hade så ont i ryggen, huvudet, nacke aldrig varit med om ngt liknade, så jag gick upp redan vid 7-8 för då hörde jag dem andra gick upp, för då kunde jag inte komma upp själv så fick vänta på att dem vakna. 

denna smärta varje morgon pågick i många dagar säkert en vecka, o de gjorde så ont så jag grät o fick ren panik, de hjälpe inte att sitta, stå, gå urch när jag tänker tillbaka på de. 

men sen på dagen gick de över o då va de bra igen,


morgon var även värst då jag inte kunde ta på mig alls själv, min mamma ska inte behöva ta på mig när jag är 19 år gammal. så blev ledsen av den orsaken oxå, sen kom frukosten då kraften i armarna inte alls va bra så att äta tog sin tid som ni nog förstår.


får fortsätta mer sen :) kraaam så länge 


datorn krånglar så får inte in någon bild idag :(




Presentation


på min blogg får ni läsa om min kamp tillbaka efter ha fått en stroke,ni får följa mina svårigheter och framsteg genom min resa till ett normalt liv.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards